Jak spać, żeby rano obudzić się wyspanym i pełnym energii

Drukuj Kategorie: Autor: Gosia

Znasz to uczucie, kiedy rano dzwoni budzik, a Ty zastanawiasz się, czy aby na pewno nastawiając go wczoraj, nie pomyliłeś godziny siódmej z czwartą? Najpierw mówisz sobie „jeszcze tylko 5 minut”, a te 5 minut mija tak szybko, jakby to była jedna minuta. Zwlekasz się zatem z ciepłego (i niezwykle wygodnego o tej porze) łóżka, patrzysz w lustro i pierwsze co przychodzi Ci na myśl to: „nie chce mi się” bądź częstsze wśród kobiet „jak ja wyglądam”. Zanim dojdziesz do siebie, mija jeszcze trochę czasu, a Ty w kółko powtarzasz sobie: „jak tylko wrócę z pracy/szkoły od razu się położę”. Znamy to, prawda? :).

jak spać, zeby obudzic sie pelnym energii

Pomyśl jak fantastycznie byłoby obudzić się rankiem i natychmiast poczuć przypływ sił i chęci do rozpoczęcia kolejnego, wspaniałego dnia!

Myślisz, że to niemożliwe? Poniżej przedstawiam kilka skutecznych i sprawdzonych (nie tylko przeze mnie) sposobów, aby już od samego rana być wypoczętym i pełnym energii do działania!

A jest to bardzo ważne, bo jakość Twojego snu wpływa na jakość Twojego dnia, a co za tym idzie jakość Twojego życia.

 

I etap: przygotowanie

 

Podstawa czyli łóżko. To na czym śpisz ma ogromne znaczenie. Materac, poduszki czy kołdra mogą być odpowiedzialne za Twoje poranne niewyspanie. Poprzez niewłaściwe ich dobranie np. zbyt miękkiego materaca Twój kręgosłup zamiast w nocy zregenerować się, zmęczy się jeszcze bardziej, a Ty obudzisz się z nieprzyjemnym bólem.

Zwróć zatem uwagę czy już na tym etapie zadbałeś o siebie wystarczająco dobrze. Jeśli nie wiesz jaki materac czy poduszkę dobrać, to w zasadzie w każdym sklepie dostaniesz poradę od ekspertów, którzy pomogą Ci wybrać odpowiednie dla Ciebie wyposażenie.

Sypialnia do spania. Na 15 min przed snem przewietrz pomieszczenie, w którym śpisz, a podczas ciepłych nocy śpij przy otwartym oknie. Ponadto wyłącz wszystkie urządzenia elektryczne tak, aby wyeliminować każdą świecącą się lampkę. Sypialnia ma przecież służyć do spania, a nie do pracy czy oglądania telewizji. Powinieneś czuć się tam dobrze i bezpiecznie.

Warto także wybrać pościel przyjemną w dotyku, najlepiej taką wykonaną z bawełny.  Nie wskazane jest przegrzewanie sypialni, bo optymalna temperatura do snu wynosi ok. 16-18 stopni. Zimno? Zagrzejesz się pod kołdrą ;).

Atmosfera. Stwórz sobie przed snem odpowiednie warunki, które wprowadzą Cię w harmonijny i spokojny nastrój. Na godzinę przed pójściem do łóżka nie oglądaj telewizji, nie przyzwyczajaj wzroku do zbyt jaskrawego światła, które Cię pobudzi, bo nie o to chodzi.

Możesz zrobić sobie odprężającą kąpiel z użyciem olejków zapachowych (lawenda odpręża i koi nerwy), wypić herbatkę ziołową (np. melisę) czy zrelaksować się przy kojącej i łagodnej muzyce. Niech to będzie Twój czas.

Ruch oraz dieta. To, co robisz w ciągu dnia także ma niemałe znaczenie. Zapewnij sobie odpowiednią dawkę aktywności, weź jednak pod uwagę, że tuż przed snem nie jest zalecany duży wysiłek fizyczny. Jeśli lubisz wieczorem poćwiczyć, spróbuj czegoś bardziej uspokajającego, np. jogi, o której korzystnych właściwościach napisałam artykuł: Joga – filozofia życia. Jakie korzyści niesie za sobą praktykla jogi. Jeśli nigdy nie praktykowałeś jogi, lub też nie wiesz jakie pozycje są dobre przed snem, nagrałam króciutką, łagodną praktykę, idealną do wykonania tuż przed snem, znajdziesz ją pod tym linkiem.

Ponadto, spędź trochę czasu na świeżym powietrzu, nawet 15 minut codziennego spaceru się liczy!

Postaraj się nie jeść na kolację ciężkostrawnych rzeczy. W nocy organizm ma przecież odpocząć, jednak przepełniony żołądek może skutecznie mu w tym przeszkodzić. Niech ten ostatni posiłek będzie najlżejszym posiłkiem z całego dnia. Będzie świetnie, jeśli zjesz go na minimum 2 godziny przed pójściem spać. Poza tym wypij przed snem szklankę niegazowanej wody mineralnej, nawodni ona Twój organizm oraz struny głosowe.

 

II etap: działanie

 

Poranne nastawienie. Jak myślisz, co się może zmienić, jeśli tuż po przebudzeniu zamiast standardowego „nie chce mi się” będziesz powtarzał sobie „cudowny dzień przede mną!”. Myślisz, że niewiele? Spróbuj codziennie robić plan zajęć na następny dzień. Znajdź w nim czas na przyjemności i rzeczy, które lubisz robić. Przed snem pomyśl o tych wszystkich wspaniałościach, które czekają Cię już jutro!

Rano po otworzeniu oczu, przypomnij je sobie i wejdź w stan oczekiwania, kiedy już nie możesz się doczekać, aż je zrobisz! Zapytaj siebie „ciekawe czego nowego się dziś nauczę? Co mnie spotka miłego?” i poczuj, że naprawdę chcesz już zacząć ten dzień!

Pobudzenie. Zamiast zrywać się natychmiast, poprzeciągaj się porządnie. Weź kilka głębokich oddechów. Napnij wszystkie mięśnie i rozluźnij. Przyciągnij kolana do klatki piersiowej i wytrzymaj chwilę w tej pozycji. Następnie podnieś się delikatnie i usiądź wygodnie. Skieruj prostą głowę najpierw do jednego, a następnie drugiego ramienia. Pokręć stopami i wstań pomału. Stań na palcach i z powrotem na całych stopach. Powtórz kilka razy.

Taka poranna gimnastyka świetnie rozciągnie zastane po całej nocy mięśnie. Następnie idź do kuchni i wypij szklankę wody  z sokiem z cytryny, która pobudzi nie tylko Twoje ciało, ale i umysł. Nie zapomnij o pożywnym śniadaniu. Da Ci energię na cały dzień!

 

Oprócz powyższych metod istnieje wiele innych, o których warto pamiętać:

  • Muzyka w budziku powinna być melodią przez Ciebie lubianą, która szybko postawi Cię na nogi. Możesz także nastawić radio, które włączy się o wybranej przez Ciebie godzinie. Plus: codziennie coś innego („ciekawe jaka piosenka mnie jutro obudzi…” :))

  • Postaraj się wstawać o podobnej porze, natomiast kładź się spać wtedy, gdy poczujesz zmęczenie. Twój organizm podpowie Ci, w którym momencie powinieneś się położyć. A z czasem systematycznego budzenia o stałej godzinie, budzik nie będzie Ci potrzebny, gdyż sam zaczniesz się budzić o stałej porze

  • Unikaj przed snem picia napojów energetycznych i tym podobnych, np. kawy. Najlepiej zaparz sobie melisę, rumianek lub prozdrowotny napój mleczny z kurkumą i imbirem.

  • Zadbaj o to, aby rankiem zapewnić w pomieszczeniu jak najwięcej światła, które w naturalny sposób pobudzi Twój organizm i zakomunikuje mu, że już jest dzień, a zatem pora wstawać!

 

Jak widzisz, Twój komfort snu w dużym stopniu zależy od kilku prostych zmian. Wprowadzenie ich możesz zacząć od zaraz. Pamiętaj, że porządny sen zapewni Ci nie tylko znakomite samopoczucie, ale również zdrowy i świeży wygląd.

Wypróbuj powyższe metody i zobacz co na Ciebie działa. Jeśli zauważysz pierwsze efekty, koniecznie daj znać w komentarzach! A może masz inne, sprawdzone sposoby na efektywny sen i przyjemną pobudkę?

Zajrzyj koniecznie do artykułu Jak się porządnie wyspać i zregenerować organizm? 9 sposobów na zdrowszy i głębszy sen, w którym znajdziesz dodatkowe sposoby na zdrowy i pełny sen!

Co jeśli nadal czujesz się niewyspany?

Jeśli jednak mimo wszystko Twoja noc nie będzie należała do udanych, masz szansę poczuć przypływ energii w ciągu dnia za sprawą prawidłowego drzemania, z którego korzystali m.in: Albert Einstein, Salvador Dali, Ronald Reagan, John F. Kennedy czy Bill Clinton. O tym, jak prawidłowo drzemać pisałam w artykule Zyskaj energię w ciągu dnia, czyli jaka drzemka jest dla Ciebie najlepsza?

Kup licencję

Podobne wpisy

  • Ja na ogół nie miewam problemów ze wstawaniem, a ten poradnik będzie dobry dla ludzi, którzy uwielbiają spać. Ja się budzę, i wiem, że będzie to kolejny piękny dzień, pełny fantastycznych przeżyć. Jedyny problem ze wstawaniem pojawia się po imprezie, ale na ten problem nic nie pomoże, oczywiście ja polecam czerwoną herbatę bez cukru – szybko mija kac, no i dodatkowo sporo pracy która też dobrze robi na takowe dolegliwości.

  • Super się czyta, bardzo dobry blog, wszystko w jednym miejscu. Z tym spaniem to jest dokładnie tak jak napisane liczy się jakość a nie ilość – przetestowane.

    • Gosia

      Dziękuję Zbychu :)

      Tak jak piszesz – każdy z nas jest inny i nie można kierować się tym, że powinniśmy spać 6, 8 czy 10 godzin. Dostosuj ten czas do siebie i swoich potrzeb. Jakość ma znaczenie także i tutaj ;).

  • Ja ostatnio nie mogłem w ogóle wstać z łóżka. To jest też spowodowane tym, że moja druga połówka jest za granicą i jedyne godziny w których możemy rozmawiać na skypie to 3 w nocy.

    Porady są rewelacyjne i już dzisiaj je wypróbuje. Największym zaskoczeniem będzie dla mnie usłyszenie czegoś miłego jako dzwonek. Do tej pory była to syrena, która od jakiegoś czasu doprowadzała mnie do szału. Myślałem, że taki agresywny budzik pozwoli mi szybciej wstać.

    Jutro obudzi mnie Michael Jackson – Black or White:)

    • Gosia

      Część moich znajomych także nastawiała budzik na nieznośne i irytujące melodie, po to, aby szybko wstać i je wyłączyć. Efekt był taki, że od rana czuli się właśnie poirytowani! A przecież nie o to chodzi :)
      Po tak prostej zmianie, jak zmiana melodii, ich poranne nastroje od razu się odmieniły. Jedna koleżanka do tej pory nastawia ulubione utwory i dzień zaczyna od małego tańca w łóżku ;).

  • Nie zgadzam się z nastawieniem ulubionej muzyki jako dźwięku budzika. Przetestowane osobiście – po jakimś czasie przestaje być ulubiona, a przecież nie o to nam chodzi ;-)

    • Gosia

      Dlatego tak ważne jest Twoje nastawienie. Dobre nastawienie do tego, co nas czeka danego dnia + ulubiona muzyka (przecież nie musi być w kółko ta sama ;)) = poranny uśmiech na twarzy :).

  • ooo tak :)
    Walczę od dłuższego czasu ze wstawaniem i wczesnym spaniem. Rady cenne. Ale trzeba je WYKORZYSTAĆ, żeby działały :)

    • Gosia Mostowska

      To tak ze wszystkim Mateusz :)

  • Fajny pomocny wpis, dziękuję za napisanie tego tematu.

    • Gosia Mostowska

      Dziękuję Agato za komentarz, mam nadzieję, że artykuł choć trochę pomógł :)

  • Designer

    Zadbaj o to aby rankiem zapewnić jak najwięcej światła … hahah dobra rada dla tych wszystkich wstających między 4 a 6 rano zimą… wstajesz a tu tak samo ciemno podczas gdy się szło spać. Ze wstawaniem tak jak z wierceniem w zębie albo pobieraniem krwi, trzeba to zrobić szybko i bez zbędnych emocji. Budzik zostawiasz na maxa głośno w łazience, tak że jak już tam dolecisz to istnieją mniejsze szanse że wrócisz do wyra. Jednocześnie gra on tak głośno że wyskakujesz z łóżka jak z procy bo nie chcesz żeby się dzieciaki i żona obudzili… Ogólnie rady z atmosferą itp dobre dla dzieci albo osób na spokojnej państwowej posadzie. Jak ktoś chce coś osiągnąć to zarywa noc za nocą… cieżko tu coś usystematyzować.

    • Gosia Mostowska

      Designer, każdy z nas jest inny i zajmujemy się różnymi rzeczami. Porady jakie tutaj zawarłam możesz wykorzystać na tyle na ile możesz. Zdaję sobie sprawę, że trudno jest wprowadzić wszystko na raz, ale np. kupno dobrego materaca czy nie oglądanie telewizji przed snem nie wymaga wiele wysiłku.

      “Jak ktoś chce coś osiągnąć to zarywa noc za nocą…” – trudno się z tym nie zgodzić w obecnych czasach, gdy zewsząd wszyscy nas o tym zapewniają. Jednak na swojej drodze spotykam również ludzi o innych priorytetach i niektórym naprawdę zależy na tym, aby się porządnie wyspać, nie każdy marzy o sławie i sukcesie, bo każdy z nas jest inny i to jest piękne.

      • Designer

        Racja, nieco przesadziłem. Ale jeżeli chodzi o określenie “coś osiągnąć” to nie miałem na myśli sławy i sukcesu a jedynie w moim przypadku wyprowadzenie się z kawalerki przy głównej ulicy do większego mieszkania bądź domu bez pakowania się w kredyt na całe życie i zniewoleniu się na etacie. Niestety tak podstawowe rzeczy powinny być w sposób oczywisty zapewnione a dopiero później niech “ambitniaki” realizują swoje cele zarywając noce, ale niestety jest inaczej.
        Pozdrawiam Designer

  • This is a message to the admin. Your Jak spać, żeby rano obudzić się wyspanym i pełnym energii website is missing out on at least 300 visitors per day. I have found a company which offers to dramatically increase your traffic to your website: http://dl4.pl/8f41 They offer 500 free visitors during their free trial period and I managed to get over 15,000 visitors per month using their services, you could also get lot more targeted traffic than you have now. Hope this helps :) Take care.

  • Luca Luca

    dobry sen oznacza dobry dzień! a moja radą na wyspanie się, jest wieczorna kąpiel w towarzystwie miłego płynu do kąpieli :) golden desire robi super piankę i ma przemiły zapach, który na długo zostaje w łazience. polecam

    • anetaM

      Uuuuu ciężki temat :)Trzeba znaleźć sobie dobry
      budzik z fajną melodią albo jakiś
      smieszny, to też w moim przypadku pomaga. Ja mam tak, że mam duży sentyment do
      zegarków sieciowych. Pamiętam z dzieciństwa jaka to była dla mnie magiczna
      rzecz, że zegarek świeci w ciemności :D Teraz wybrałem sobie optymistyczny
      budzik, o taki http://www.zegary-jvd.pl/product-zul-17034-Budzik-SB625-3.h i
      jakoś to idzie, choć wiadomo, że wstawanie rano do najbardziej przyjemnych
      rzeczy nie należy.

  • Franek

    Co do dobrego materaca, to możecie polecić jakiś dobry materac sprężynowy? Szukam czegoś 160×200. Stary jest do wywalenia, nie da się na nim spać;/

  • pannomalo

    Ja miałam straszne problemy ze wstawaniem, włączałam drzemkę po 10 razy, a jak już wstałam, to po czterech godzinach znowu szłam spać. Próbowałam kłaść budzik daleko od łóżka, ale to nic nie dawało, bo wyłączałam go i znowu szłam spać :D Pomogła mi banalnie prosta rzecz. Położyłam budzik na półce obok włącznika, tak żeby od razu po wstaniu włączyć światło, a obok niego termos z ciepłą wodą, cytrynę i nóż. Sama czynność krojenia cytryny i jej wyciskania dawała mi 30 sekund na rozbudzenie się. Pamiętam, że byłam w szoku, gdy się zorientowałam, że wystarczy mi pół minuty, żeby przezwyciężyć codzienne “nieeee, jeszcze 5 minuuuuuut!” :D bardzo pomogło mi też to, że zrobiłam sobie osobny pokój do spania, a osobny do pracy :)

    • Gosia Mostowska

      Każdy znajdzie swój własny sposób i to jest najlepsze! :) Świetnie to wykombinowałaś! Jestem pewna, że wielu osobom pomoże :) Myślę też, że sam już zapach cytryny, który działa pobudzająco, robi swoje ;) Taka aromaterapia z rana ;)

  • Piękny wpis!

    • Gosia Mostowska

      Dziękuję!

  • popi8909

    Ulubiona muzyka jako budzik?
    Śmieszne.
    W taki sposób budzik stałby się tak bezużyteczny co ten poradnik.
    Ulubiona muzyka relaksuje więc jak ma mnie pobudzić? Od 8 lat nastawiam jedną hałaśliwą muzykę i kiedy zacznie grać od razu wyskakuje z łóżka żeby wyłączyć alarm.
    To jest pobudzające!

    • Gosia Mostowska

      Każdy ma swoje sposoby, na mnie działa ulubiony utwór :)
      Pozdrawiam