Zimowa sałatka z jarmużem i pieczonymi warzywami

Drukuj Kategorie: Autor: Gosia

Dawno na blogu nie było żadnego przepisu, a przecież jak wiecie albo i nie, ja uwielbiam gotować -zwłaszcza zdrowe, roślinne dania! Jako że obecnie jestem bardzo pochłonięta opieką nad moim 10 miesięcznym szkrabem, muszę stawiać na dania, które są proste i szybkie w przygotowaniu. Dzisiejsza sałatka robi się w zasadzie sama, Wy musicie jej tylko nieco w tym pomóc.

Wersja, którą tutaj przedstawiam jest wersją bardziej „wypasioną”, gdyż tę zimową sałatkę można znacznie uprościć (np. zamiast pasty z awokado, po prostu pokroić awokado w plastry i skropić oliwą z oliwek i sokiem z cytryny).

Mam wrażenie, że o ile wiosną i latem bez problemu możemy przyrządzić na obiad jakąkolwiek zdrową sałatkę, o tyle zimą zazwyczaj albo nie mamy odpowiednich świeżych produktów (sałaty, pomidorów, ogórków itp.), albo nie mamy ochoty na wychładzające potrawy (albo jedno i drugie).

Obecnie mój codzienny jadłospis wygląda mniej więcej tak, że o poranku piję złote mleko, zaraz po nim gotuję dla siebie i Anuli albo płatki owsiane albo kaszę jaglaną z wybranym owocem i orzechami, na obiad serwuję zazwyczaj zimową sałatkę lub jakąś rozgrzewającą zupę, a na kolację jem to czego nie zjadłam na obiad. Co drugi dzień staram się również przyrządzić koktajl ze szpinakiem, jarmużem lub natką pietruszki (oraz owocami)– tym bardziej że smakują one również mojej córce. I tak w zasadzie przeżywam całą zimę :).

A piszę o tym, bo bardzo często pytacie mnie właśnie o to co jadam w ciągu dnia i obiecuję, że niebawem nagram taki film na YT!
Tymczasem, kończąc ten przydługi wstęp zapraszam Was na zimową sałatkę a la Gosia.

 

Zimowa sałatka z jarmużem i pieczonymi warzywami

Składniki na 2 porcje:

1-2 gałązki jarmużu
1 średni batat (słodki ziemniak)
1-2 białe pietruszki
Oregano
1 małe awokado lub 1/2 większego
Natka pietruszki/koperek/kolendra lub nic z tych rzeczy jeśli nie mamy
Ewentualnie oliwki
Dressing: oliwa z oliwek/tahini/sok z cytryny (kombinacja tych składników lub tylko któryś wybrany)
Sól i pieprz do smaku

 

Przygotowanie:

Nastawiamy piekarnik na 180 stopni. Zaczynamy od umycia, obrania i pokrojenia w drobną kostkę batata i pietruszki, a następnie przekładamy je do naczynia, w którym będziemy piec. Posypujemy tę mieszankę oregano (lub inną wybraną przyprawą, np. rozmarynem, wędzoną papryką czy czosnkiem granulowanym), dodajemy łyżeczkę tłuszczu (np. oleju kokosowego lub oliwy) i wstawiamy do piekarnika (całość pieczemy do miękkości, zazwyczaj jest to około 40-50 minut).

Następnie myjemy jarmuż, i odrywamy listki od łodyg. W osobnym naczyniu blendujemy lub rozgniatamy awokado z wybranymi dodatkami (tutaj akurat z natką pietruszki i odrobiną soku z cytryny). Taką pastę przekładamy do naczynia z jarmużem i delikatnie mieszamy. Możemy na tym etapie dodać wybrany składnik, ja lubię takie sałatki z oliwkami. Jak warzywa będą miękkie, wyjmujemy je z piekarnika i takie gorące od razu dodajemy do naczynia z jarmużem, mieszamy delikatnie, solimy i pieprzymy, oraz polewamy oliwą z oliwek, sokiem z cytryny lub pastą tahini (lub kombinacją tych składników). I…zajadamy! Proste, prawda?

 

 

 

 

 

 

 

 

Danie jest naprawdę smaczne (słodycz ziemniaka i pieczonej pietruszki, a także kremowość awokado), a także bardzo zdrowe i sycące. Mamy tutaj zarówno zdrowe tłuszcze (awokado, oliwa z oliwek, oliwki), bataty bogate w witaminę A i witaminy z grupy B, korzeń pietruszki ceniony za wysoka zawartość wapnia i potasu, a jarmuż to wspaniałe źródło witaminy C, K i przeciwutleniaczy.

Ciekawa jestem, czy Wy również jadacie sałatki zimą? Dajcie również znać czy takie wpisy – przepisy, są dla Was pomocne? Może stanowią inspirację i motywacje do zdrowego odżywiania? Będę bardzo wdzięczna za Wasze opinie!

Kup licencję

Podobne wpisy