PureStyle.pl

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Kreowanie wizerunku za pomocą ubioru

Ubiór odgrywa ogromną rolę w postrzeganiu Twojej osoby przez innych. Aby być szanowanym w danym środowisku, należy dostosować do niego garderobę, dzięki której łatwiej będzie Ci odnieść sukces oraz zdobyć sympatię innych osób. Ludzie bowiem mają zwyczaj oceniać Cię (często odbywa się to podświadomie) głównie na podstawie tego, jak wyglądasz. Tak jest ze wszystkimi, z Tobą także.

 

Ubiór jako część garderoby jest w stanie powiedzieć bardzo wiele o osobie, która go nosi. Nie bez przyczyny słynne powiedzenie „pokaż mi swoją szafę, a powiem ci kim jesteś” jest używane przez wielu stylistów i ludzi z branży mody. Na podstawie ubioru, można bowiem stwierdzić istotne cechy jakimi się wyróżniasz.

Twój strój na przykład może być informacją o statusie społecznym, sytuacji ekonomicznej, potrzebach estetycznych czy stosunku do określonej sprawy. Z ubrania można także dowiedzieć się czy dana osoba interesuje się modą, czy ma wyczucie stylu ( bądź też, że dziewczyna tego świetnie ubranego chłopaka ma styl ;)) oraz czy przestrzega pewnych norm w tym zakresie.

 

 

 

Emocjonalny odbiór kolorów

Okazuje się, że najbardziej pozytywnie ludzie odbierają kolor niebieski, czerwony, różowy i biały, natomiast najmniej preferują czerń, fiolet i zielono-żółty. Możesz zwrócić na to uwagę przy następnym kompletowaniu garderoby. Pamiętaj, że każdy kolor ma wiele tonacji i bardzo rzadko zdarza się, że dana osoba wyjątkowo źle wygląda w konkretnym kolorze. Zazwyczaj jest tak, że ma po prostu źle dobrany odcień.

 

Za pomocą konfekcji ludzie także komunikują się ze światem wyrażając własne, odrębne stanowisko. Poprzez ubiór możesz wyrazić siebie, prezentować swoje poglądy, zainteresowania, a także status społeczny. Zauważ, że oceniasz czasem jakąś osobę tylko na podstawie tego jak jest ubrana (bądź jak bardzo jest rozebrana;)).

Powoduje to tworzenie stereotypów, które z pewnością nie są Ci obce. Przykładowo kobiety lubiące kuse stroje (krótkie spódniczki, duże dekolty itp.) mogą uchodzić za kobiety frywolne, nieprzyzwoite, a wręcz wulgarne. Z kolei mężczyźni lubiący klasyczny styl, noszący nawet na co dzień bardzo eleganckie stroje mogą być odbierani jako, albo nieinteresujący i monotonni, lub też odpowiedzialni, inteligentni i błyskotliwi.

 

Ludzie oprócz stroju używają wiele innych rekwizytów, które służą głownie celom ozdobnym, jednak często mają także znaczenie praktyczne i informujące. Przekazywać informację można m.in. poprzez dobór biżuterii. Przykładowo noszenie niezwykle pokaźnych, drogich pierścieni czy naszyjników w dużych ilościach może być oznaką chęci prezentacji niezwykle dobrej sytuacji ekonomicznej. Makijaż, który w odpowiednich ilościach i kolorach zawsze dodaje pewności siebie, stwarza obraz kobiety bardziej otwartej i inteligentnej w stosunku do swojej nieumalowanej koleżanki.

 

 

 

Także dobieranie magazynów może nieść ze sobą jakąś informację, na przykład czytanie poważnych gazet ekonomicznych może mówić  o zainteresowaniach czytelnika lub też  zawodzie jaki wykonuje.

Wielkość aktówki również może mieć znaczenie. Wielka bowiem, wypchana aktówka przedstawia jej właściciela jako nie potrafiącego poradzić sobie z natłokiem zajęć i zadań, które musi zabierać ze sobą do domu, podczas gdy cienka aktówka świadczy o wyższym statusie i zorganizowaniu jej właściciela, gdyż zdaje się on wykonywać tylko najważniejsze zadania.

Palacze cygar także w jasny sposób przekazują otoczeniu informację o swoim statusie oraz wyższości, głównie ze względu na cenę i rozmiar cygara oraz niepisaną zasadę, że cygar nie pali się w stresujących sytuacjach (jak np. papierosy), ale dla ukazania sukcesu i przewagi.

Wiedziałeś, że okulary wpływają na ocenę jego posiadacza? Osoby noszące szkła postrzegane są jako pilne, pracowite i wykształcone. Im grubsze oprawki nosisz tym wydajesz się być bardziej szczery i inteligentny. Z kolei okulary delikatne, o cienkich oprawkach sprawdzają się raczej w sytuacjach towarzyskich, gdyż ich posiadacz odbierany jest jako miły, ale raczej bezradny.

 

Co mówią o Tobie okulary?

Niemal każdy przedmiot daje możliwość wyłonienia informacji o jego właścicielu. Okulary są właśnie takim rekwizytem, z którym wiąże się szereg możliwych do wykonania gestów. Najpopularniejszym z nich jest wkładanie końcówki zausznika do ust. Gesty, które po tym następują pokazują informację o zamiarach jego autora.

Przykładowo, włożenie okularów sugeruje chęć ponownego przyjrzenia się omawianej sprawie, natomiast odłożenie okularów na bok oznacza zakończenie rozmowy i podjęcie decyzji. Gestem, którego powinno się unikać jest patrzenie znad okularów, gdyż takie przyglądanie się może wywołać u odbiorcy poczucie kontroli i oceny ze strony patrzącego okularnika.

Jeśli interesujesz się tym, co komunikuje nasze ciało poprzez gesty lub mimikę, z pewnością zainteresują Cię artykuły: Jak rozpoznać, że ktoś kłamie? Gesty świadczące o oszustwie,  Dowiedz się jak postawa ciała, odwierciedla Twoje emocje oraz Jak ważna jest komunikacja niewerbalna podcza spotkań biznesowych (i nie tylko!).

 

Pamiętaj, że Twój wizerunek powinien być dostosowany do pełnionej roli oraz do sytuacji, w jakiej się znajdziesz. Inaczej bowiem ubierzesz się na spotkanie z koleżanką, a inaczej na  spotkanie biznesowe. Z szacunku tak do siebie, jak i do innych zwracaj uwagę na to jak wyglądasz ;).

 

Jes.i spodobał Ci się ten artykuł, z pewnością zainteresuje Cię także: Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Słów kilka o atrakcyjności, omawiający wpływ atrakcyjności na nasze oceny innych.

Kup licencję

Podobne wpisy