Joga – filozofia życia. Jakie korzyści niesie za sobą praktyka jogi?

Drukuj Kategorie: Autor: Gosia

Joga jest filozofią życia wywodzącą się z Indii. Bardzo starą, bo liczy sobie ponad 5000 lat. Dotrwała do dziś. Połączenie ciała i umysłu, które wzajemnie na siebie oddziałują jest jednym z podstawowych założeń tej szkoły. Stan jednego ma wpływ na stan drugiego, dlatego należy jednocześnie zadbać o obie te sfery. W zasadzie to wzrost jakości jednej ze sfer wpływa automatycznie na wzrost drugiej.

Pierwszy raz spotkałam się z jogą na pierwszym roku studiów. W ramach wychowania fizycznego mieliśmy do wyboru basen, aerobic, gry zespołowe i właśnie jogę. Tak naprawdę joga nie końca była tym, na co miałam ochotę, ponieważ wtedy wydawała się dla mnie za spokojna… Z drugiej strony pomyślałam, że to coś nowego i dobrze byłoby sprawdzić czy moje wyobrażenia o jodze mają pokrycie w rzeczywistości. Jakież było moje zaskoczenie, kiedy okazało się, że nie, bo joga to wysiłek, i to wcale nie mały! Tym bardziej byłam zadowolona kiedy tuż po półtora godzinnej praktyce moje ciało było totalnie rozluźnione, w ciele czułam wewnętrzną radość, a w głowie panował dawno nieodczuwalny spokój. Pomyślałam: to jest to!

Joga zapewnia wiele pozytywnych aspektów, które zachodzą w całym naszym organizmie, zarówno na poziomie zdrowotnym jak i duchowym. Wg badań przeprowadzonych w rożnych miejscach na świecie, osoby praktykujące jogę regularnie, żyją dłużej i mają większy poziom zadowolenia z życia niż osoby niepraktykujące. Praktyka jogi prowadzi do życia w zgodzie ze sobą i z całym otoczeniem.

Dlaczego warto cwiczyc joge

Dzisiaj chcę Wam przedstawić korzyści płynące z praktykowania jogi. Jest ich całe mnóstwo, zapewne także takie, których jeszcze nie znam. Wpływa ona na naszą kondycją fizyczną, wzmacnia całe ciało, usprawnia oddech i pozwala kontrolować nasze emocje. Jednak to nie wszystko. Poniżej odnajdziesz pełną listę znanych mi korzyści wynikających z praktyki jogi.

Na poziomie fizycznym:

  1. Elastyczne ciało – joga powiększa zakres ruchu Twoich stawów. Dzięki rozciągnięciu i uelastycznieniu mięśni poprawia się cała sylwetka, a wzmocnione ciało staję się giętkie jak nigdy dotąd.

  2. Utrzymanie prawidłowej wagi – joga przyspiesza metabolizm oraz pomaga w pozbyciu się toksyn z organizmu, dzięki czemu łatwiej nam kontrolować wagę.

  3. Zdrowy kręgosłup – odpowiednie asany wzmacniają mięśnie przykręgosłupowe, dzięki czemu poprawie ulega również nasza postawa, a zyskuje na tym bardzo dużo właśnie nasz kręgosłup.

  4. Źródło młodości – joga reguluje działanie układu hormonalnego, przeciwdziała powstawaniu wolnych rodników oraz pozwala na obniżenie bądź wyeliminowanie stresu, a jak wiemy stres to wróg nr 1 młodego wyglądu.

  5. Dotleniony organizm – w jodze bardzo istotny jest harmonijny i świadomy oddech. Poprzez takie świadome kontrolowanie oddechu, nie tylko poprawimy wydolność płuc, ale też jesteśmy w stanie regulować go w codziennych sytuacjach i dzięki temu kontrolować także swoje emocje.

  6. Serce i układ krążenia – prawidłowe wykonywanie asan niejako masuje i rozluźnia mięśnie oraz naczynia krwionośne, co ma zbawienny wpływ na serce i komórki w ciele.

  7. Zdrowie – joga działa rewelacyjnie na różne schorzenia. Obniża ciśnienie krwi, normuje poziom cukru we krwi (dlatego polecana jest diabetykom), pozwala uniknąć problemów ze snem. Ponadto zwiększa tolerancję na ból, łagodzi bóle pleców i karku oraz ułatwia oddychanie astmatykom.

  8. Rozluźnienie – joga pozwala uwolnić się od napięć fizycznych, emocjonalnych i umysłowych, przez co cały nasz organizm rozluźnia się i regeneruje.

Joga - filozofia zycia

 

Na poziomie umysłowym i duchowym:

  1. Spokój wewnętrzny – zapewne słyszałeś nieraz, że w nerwowych sytuacjach dobrze jest wziąć kilka głębokich oddechów. Joga w naturalny sposób wykorzystując oddech pomaga w łagodzeniu napięć, będąc balsamem dla naszego układu nerwowego. Podczas praktyki, umysł wycisza się i uspokaja. Ponadto ćwicząc regularnie skutecznie zwiększamy naszą odporność na stres.

  2. Skoncentrowany umysł – joga umożliwia uporządkowanie rozbieganych myśli i osiągnięcie koncentracji. Umysł pracuje lepiej, kontrolujesz swoje myśli przez co na wiele spraw możesz spojrzeć z innej perspektywy. Twoje myśli stają się bardziej zrozumiałe i klarowne.

  3. Radosne usposobienie – praktyka jogi pozwala odnaleźć naszą wewnętrzną radość oraz dostarcza niezwykłej energii i pogody ducha.

  4. Kontrola emocji – ćwiczenia jogi pomagają w spojrzeniu na swoje emocje z dystansu. Poprzez obserwację własnych odczuć, zaczynamy świadomie je kontrolować, dzięki czemu nie poddajemy im się tak łatwo. Uwalniamy się od negatywnych uczuć, przez co poprawa się nasze samopoczucie.

  5. Poznanie siebie – joga pozwala dostrzec nasze silne i słabe strony, zwraca uwagę na nasze ograniczenia fizyczne oraz psychiczne. Otwiera przed nami drogę do ukrytych talentów oraz umożliwia odnalezienie odpowiedzi na ważne pytania. Dzięki praktyce, mamy możliwość poznania, nie tylko, pełniejszego obrazu siebie, ale również otaczającego świata.

Jak widzisz, praktyka jogi niesie za sobą mnóstwo wspaniałych korzyści. Jeśli zdecydujesz się rozpocząć swoją przygodę z jogą, dobrze jest wybrać się na zajęcia, które poprowadzi instruktor. Kiedy poznasz już trochę praktyki możesz wtedy śmiało kontynuować ćwiczenia w domu. Co najważniejsze: joga jest dla każdego, bez względu na wiek, płeć czy stopień zaawansowania. Poszczególne asany (pozycje) są dobierane do sprawności fizycznej ćwiczącego.

Niezależnie od tego, co chcesz osiągnąć z pomocą jogi, praktykując ją regularnie, przekonasz się, że działa ona szerzej niż Ci się wydaje. Pozwala spojrzeć na siebie i innych z innej perspektywy oraz odnaleźć równowagę pomiędzy umysłem i ciałem. Dlatego właśnie nazywana jest filozofią życia.

Jeśli chcesz spróbować jogi w domowym zaciszu, zapraszam Cię serdecznie na mój kanał na YT, gdzie znajdziesz darmowe zajęcia jogi dla początkujących jak i zaawansowanych :-)

Kup licencję

Podobne wpisy

  • No cóż, artykuł przeczytany, ciekawy. Teraz pozostaje nie przejść obojętnie, znaleźć jakąś instrukcję i pobawić się – szczególnie, że pora roku wydaje się być najodpowiedniejsza do medytacji. A może joga pozwoli mi w końcu odpowiednio poukładać wszystkie niepoukładane myśli, bo w ostatnim dość napiętym grafiku, naprawdę ciężko mi się odpowiednio zrelaksować.

    • Gosia

      Proponuję poszukać odpowiedniej formy dla siebie, bo „joga to nie tylko joga”, ale różne jej odmiany, które możesz idealnie do siebie dopasować. Dlatego najlepiej zacząć od zajęć z instruktorem, który wszystko wytłumaczy i zwróci uwagę na ewentualne błędy.

      Jak trafisz na swoją formę zajęć – obiecuję, że się zakochasz ;)

  • Krystian W

    Mam pytanie można się z Tobą jakoś skontaktować?

    • Gosia

      Pewnie, po prawej stronie w Menu klikasz na „Kontakt”, lub jeśli chcesz zasięgnąć konsultacji coachingowej klikasz na „Darmowa porada” także po prawej stronie, tuż pod opisem.